Tegnapi posztomban hosszan írtam arról, hogy most, a költözésünk alkalmával mennyi felesleges tárggyal kellett szembesülnöm a háztartásunkban. Persze van, ami nem mindig volt felesleges értelemszerűen, hiszen a gyerek is nő, folyamatosan kell pörgetni a ruhákat, cipőket, de mégis kényelmetlen ezzel a ténnyel szembesülni, amikor próbálok jó pár éve tudatosabb életet kialakítani. És persze van, amit tovább lehet ajándékozni, el lehet adományozni, de természetesen van olyan dolog is, ami sajnos a kukában végzi. És ilyenkor fáj a szívem, mert fogalmam sincs, az adott dolog mennyi idő alatt bomlik le, milyen károkat hagy maga után.

Amikor a fenntarthatóságról írok-olvasok, a másik fontos aspektus, ami folyton felbukkan, a divat. Sok szakemberrel beszélgettem, vagy éppen készítettem interjút az elmúlt években és mindig a divatot említik az elsők között, amikor arra térünk rá, hol vannak a legnagyobb megoldandó problémák a fentarthatóságot illetően, illetve mi termeli a legtöbb hulladékot.

Egyszer korábban beszélgettem egy divatszerkesztő kollégámmal és egészen döbbenetes dolgokat mesélt arról, hogyan versenyeznek a cégek egymással, hogy újabb és újabb kollekciókat dobjanak piacra és mennyi felesleges szemét keletkezik a folyamatok végén. Amikor egy új kollekció az áruházakba érkezik, az eggyel korábbi gigantikus ruha diszkontokban végzi, majd gyakorlatilag szemét lesz belőle. Ami ki tudja, mennyi idő alatt bomlik le.

Ezek fényében mindig szívből tudok örülni annak, ha felfedezek egy olyan márkát, amelyik nem csak alkalmi akciókkal hirdeti a fenntarthatóságot, szép nagy zöld betűkkel a plakátjain, hanem átgondoltan hozza létre a termékeit, szem előtt tartva a környezetvédelmet és a fenntarthatóságot. Ráadásul úgy, hogy közben szép, eredeti, izgalmas és hordható dolgok születnek.

novacomunicacaosky.jpg

 

Így találtam most rá éppen az Amazonas cipőmárkára, mely ugyan nem új a piacon, de egy ideje elkezdték kicsit újrastrukturálni a gyártást, így jött létre az Amazonas Sandals 2011-ben, mely újrahasznosított, környezetbarát, lebomló mégis divatos és kényelmes papucsokat és szandikat gyárt.

 

A lábbelik talprésze kizárólag újrahasznosított gumiból és szövethulladékból készül, ugyanakkor követik a legújabb trendeket.

Tanultam egy-két új szót is, amikor nézegettem a termékeiket, ilyen például az „öko-gumi”, ami paradoxonnak hangzik, de mégsem az, hiszen a szandálok 100%-ig újrahasznosított gumiból készülnek

 

Illetve úgynevezett „bio-gumiból”, mely olyan biológiailag lebomló gumi, ami a földbe visszakerülve öt éven belül lebomlik, szemben a hagyományos gumival, melynek mindehhez 700 évre van szüksége.

 

Ezzel a technológiával évente megközelítőleg 4800 tonna hulladékból készítenek el a papucsokat és szandálokat.

4800 tonna! Ez nem kevés, szóval le a kalappal.

Az is örömhír, hogy hogy az Amazonas a 2016-os nyári Sao Paolo-i Divathét egyik fontos szereplője volt, tehát láthatón van remény, és lassan a divatvilág is jobban befogadja a fentarthatóságot szem előtt tartó kezdeményezéseket és megoldásokat. Ez pedig hosszú távon nagyon fontos lépés annak érdekében, hogy kevesebb divatipari hulladék keletkezzen.

Szerintem elég jó koncepció, érdemes megnézni a cuccaikat, úgyis végre itt a nyár, a flip-flop-ok és saruk népszerűsége pedig töretlen.