Holnap megint itt a Black Friday, ami sajnos kiváló alkalom a túlfogyasztásra.
Most pénteken lesz az úgynevezett Black Friday, elképesztő mennyiségű akcióval, kedvezménnyel találkozhatunk az üzletekben és a webshopokban.
Mi is az a a Black Friday?
A “bevásárlónap” történetével kapcsolatban több változat is ismert. Az egyik szerint a bevásárlónap története egészen 1951-ig nyúlik vissza, eredetileg arra vonatkozott, hogy az amerikai munkások tömegével jelentettek beteget a hálaadás másnapján, hogy így hozzanak össze maguknak egy négynapos hétvégét. Később a karácsonyi vásárlási láz kezdetét jelezték ezzel a kifejezéssel a philadelphiai rendőrök, felhívva a közlekedők figyelmét arra, hogy a sok vásárló miatt komoly forgalmi dugókra lehet számítani.
Persze ez a kérdés sem fekete és fehér, mert ha valakinek valóban szüksége van valamire, akkor főleg a jelenlegi válság és infláció közepén segítség lehet egy-egy olyan alkalom, amikor kedvezményesebb áron juthatunk bizonyos árukhoz, de az ilyan akciók környezeti terhelése nagyobb, mint gondolnánk.
Számomra sokkoló volt az az adat, miszerint a Black Friday – -akciókban vásárolt cuccok 80%-a végzi a hulladéklerakókban.
Mutatok még pár számot a Black Friday környezeti terhelésével kapcsolatban:
- A ruházati cikkek 30-40%-át küldik vissza a vásárlók, de a visszaküldött termékeknek csak 10%-a kerül újra a polcokra, hogy újra eladják. A többi a hulladéklerakóba vagy az égetőbe kerülhet.
- A wastemanaged.co.uk kutatása szerint az idei Black Friday csak a termékszállítások miatt 429.000 tonna üvegházhatású gázkibocsátást fog okozni. Ez 435 oda-vissza járatnak felel meg London és New York között.
- A wastemanaged.co.uk további sokkoló adata szerint, a fekete pénteki eladásokból származó vásárlások 80 százaléka a hulladéklerakókban végzi, elégetik vagy helytelenül újrahasznosítják. Ez azt eredményezi, hogy a fekete péntek és az újév között 25 százalékkal nő a hulladék mennyisége az Egyesült Államokban.
Szerencsére változnak a trendek
A money.co.uk tavalyi felmérése szerint egyre több fogyasztó veszi figyelembe a környezeti szempontokat amikor online vásárol. Az Egyesült Királyságban ma már majdnem minden negyedik ember számításba veszi az online vásárlás szén-dioxid – kibocsátásának hatását.
Lehet másképp? Lehet!
dm Magyarország – Giving Friday
A dm a „Black Friday” bevásárlónapot 2022-ben is „Giving Friday” nappá változtatja, és az óriási kedvezmények helyett a teljes november 25-i forgalom 5 százalékát jótékony célra ajánla fel. A dm vállalati filozófiájához nem illik a Black Friday akcióra építő logikája, hiszen a “Mindig megéri stratégia” jegyében már polci akciókkal sem találkoznak a vásárlók, nem vesznek részt kuponnapokban, egymás alá licitáló akciókban. A tartós árak négy hónapon át nem emelkednek, így kiszámíthatók, ezzel szolgálva azt a célt, hogy a vásárlók akkor vegyék meg a termékeket, amikor azokra valóban szükségük van.
https://www.dm.hu/vallalat/felelossegvallalas/egyuttegymasert/dm-giving-friday-274978
Vatera.hu – Green friday
Idén a hagyományos fekete pénteket a vatera.hu-nál zöldre cserélik, tehát az akciók maradnak, de elsősorban a használt termékeken lesz a fókusz. Ha vásárlásaid közben szeretnél tudatos maradni, figyelni az ökológiai lábnyomodra, akkor Black Friday idején is választhatod a vater.hu-t. A november utolsó hétvégéjén (11.25-27.) megrendezésre kerülő Vatera Green Friday-en akciós áron vásárolhatod meg azt, amire tényleg szükséged van! Vaterázz másodkézből, kutass kincsek után, licitálj az 1 forintról induló aukciókon, alkudd ki a neked legjobb árat!